Het uniform

Als lid van Scouts & Gidsen Vlaanderen (dwz lid & (groeps)leiding) is er afgesproken dat wij een uniform dragen, net als vele andere soorten jeugdbewegingen. Dit uniform omvat de volgende kledingstukken:

• Het hemd (enkel te verkrijgen bij de Hopper)
  • Een korte groene broek (niet noodzakelijk afkomstig van de Hopper)
  • Een das van onze groep
  • Eventueel T-shirt of Pull (T-shirt en pull bij de Hopper)

hier vind je een overzicht van de kentekens:

​Hier een overzicht van wat je MOET dragen per tak:

Voor iedereen:

• ​Onze ​groepsdas​ is beige met het wapenschild van Ename erop. Dit is te verkrijgen bij je leiding.

Voor kapoenen

• ​​Onze groepsdas​

​Voor welpen

• Onze groepsdas
  • Een groene korte broek
  • Stevige schoenen

Je kan je kentekens dragen op je trui of op je scoutshemd, vraag het aan je leiding.
Welpen kunnen ook de welpenpet dragen. Nesthoekjes komen op de linkermouw in het midden van de bovenste helft van de bovenarm, met de punt naar boven.

Voor jongverkenners, verkenners, JIN en leiding

• Onze groepsdas
  • Scoutsbroek
  • Scoutshemd met emblemen
  • Scouts t-shirt (optioneel)
  • Scouts trui (optioneel)
  • Stevige schoenen

​Waar alles kopen?

Hopper winkel website

• Scoutsbroek
  • Scoutshemd met emblemen
  • Scouts t-shirt
  • Scouts trui
  • Emblemen

Scouts Ename:

• ​Groepsdas
  • Jaartekens, taktekens gratis te verkrijgen bij de leiding in het begin van het scoutsjaar.
  • Nesttekens & patrouillelinten gratis te verkrijgen bij de leiding in het begin van het scoutsjaar.

Tweedehands kledij:

Voor sommige leden werd hun uniform(hemden,truien, broeken en t-shirts) te klein en  deze schonken ze aan de scouts. U kan deze kleren een tweede leven geven.